Верховна Рада розгляне на цьому тижні 14 законопроектів, які стосуються прав дитини
З 1 по 4 червня Верховна Рада України планує розглянути 14 законопроектів, з них 10 - на парламентському засіданні, 4 - у комітетах ВРУ. Законопроекти винесені на розгляд на парламентському засіданні, повинні були розглядатися на попередніх пленарних тижнях. У зв'язку з цим, певна інформація в огляді законопроектів, повторюється з попередньою. І.
Законопроекти, які розглядатимуться на парламентському засіданні:
01.06.2021
1. Проект Закону про внесення змін до статті 21 Закону України "Про лікарські засоби" щодо заборони продажу лікарських засобів дітям (№ 5122 від 22.02.2021)
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_2?id=&pf3516=5122&skl=10
У законопроекті пропонується внести зміни до ст. 21 Закону України «Про лікарські засоби» з метою встановлення на рівні Закону заборони на продаж (реалізацію, відпуск) особам віком до 14 років, лікарських засобів аптечними закладами нашої держави. Основним завданням проекту Закону є унеможливлення неконтрольованого споживання медичних препаратів (лікарських засобів) у цілях, відмінних від прямого призначення продукту (п. 2 пояснювальної записки).
2. Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про лікарські засоби" щодо заборони продажу лікарських засобів особам, які не досягли 14 років (№ 5122-1 від 22.02.2021)
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_2?id=&pf3516=5122-1&skl=10
У законопроекті, що поданий як альтернативний до законопроекту «Про внесення змін до статті 21 Закону України «Про лікарські засоби» щодо заборони продажу лікарських засобів дітям» (реєстр. № 5122 від 22.02.2021), шляхом внесення зміни до ст. 21 Закону України «Про лікарські засоби» пропонується встановити заборону на відпуск лікарських засобів особам, які не досягли 14-річного віку.
Як зазначається в пояснювальній записці, (п. 2) «метою прийняття акта є вдосконалення контролю за відпуском лікарських засобів шляхом встановлення мінімального віку, з якого особа набуває права на придбання лікарських засобів. Такі зміни створюють правове поле для боротьби з неконтрольованим зловживанням лікарськими засобами малолітніми особами».
3. Проект Закону про внесення змін до статті 21 Закону України "Про лікарські засоби" щодо заборони реалізації (відпуску) лікарських засобів малолітнім особам (№ 5122-2 від 25.02.2021)
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_2?id=&pf3516=5122-2&skl=10
У законопроекті, що є альтернативним до законопроекту «Про внесення змін до статті 21 Закону України «Про лікарські засоби» щодо заборони продажу лікарських засобів дітям» (реєстр. № 5122 від 22.02.2021), пропонується доповнити ст. 21 Закону України «Про лікарські засоби» новою частиною, згідно з якою «реалізація (відпуск) лікарських засобів (у тому числі, з використанням інформаційно-комунікаційних систем дистанційним способом) малолітнім особам, а також доставка лікарських засобів кінцевому споживачу – малолітній особі забороняється. Якщо у особи, яка безпосередньо здійснює роздрібну торгівлю лікарськими засобами та/або доставку лікарських засобів кінцевому споживачу, виникли сумніви щодо досягнення 14-річного віку покупцем, який купує лікарські засоби, особа, яка безпосередньо здійснює роздрібну торгівлю лікарськими засобами та/або доставку лікарських засобів кінцевому споживачу, повинна звернутися до такого покупця з вимогою пред’явити паспорт громадянина України або інший документ, що підтверджує його вік. У разі відмови покупця надати такий документ реалізація (відпуск) лікарських засобів цій особі забороняється».
Відповідно до п. 2 пояснювальної записки метою поданого законопроекту є «заборона реалізації (відпуску) лікарських засобів (у тому числі, з використанням інформаційно-комунікаційних систем дистанційним способом) малолітнім особам, а також доставки лікарських засобів кінцевому споживачу – малолітній особі».
3. Проект Закону про внесення змін до статті 42-4 Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо продажу лікарських засобів дітям (№ 5123 від 22.02.2021)
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_2?id=&pf3516=5123&skl=10
Метою законопроекту, як це зазначається у пояснювальній записці до нього, є «встановлення адміністративної відповідальності за відпуск (продаж) лікарських засобів громадянам, які не досягли 14-річного віку», а основним завданням проекту Закону є «унеможливлення неконтрольованого споживання медичних препаратів (лікарських засобів) у цілях, відмінних від прямого призначення продукту».
Для досягнення вказаної мети у законопроекті пропонується внести до Кодексу України про адміністративні правопорушення зміни, якими викладається в новій редакції його ст. 42-4 «Продаж лікарських засобів без рецепта у заборонених законодавством випадках».
4. Проект Закону про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо встановлення відповідальності за реалізацію (відпуск) лікарських засобів малолітнім особам (№ 5123-1 від 25.02.2021)
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_2?id=&pf3516=5123-1&skl=10
Метою законопроекту, як це зазначається у пояснювальній записці до нього, є «встановлення адміністративної відповідальності за продаж і доставку лікарських засобів малолітнім особам».
Для досягнення вказаної мети у законопроекті пропонується доповнити Кодекс України про адміністративні правопорушення новою статтею 42-5 «Реалізація (відпуск) лікарських засобів малолітнім особам», надавши право складати протоколи про відповідні адміністративні порушення уповноваженим посадовим особам органів Національної поліції (зміни до
ст. 255 КУпАП), а обов’язок розглядати такі категорії справ покласти на районні, районні у місті, міські чи міськрайонні суди (суддів) (зміни до ст. 221 КУпАП).
02.06.2021
1. Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо посилення соціальних гарантій осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю (№ 4113 від 17.96.2020)
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_2?id=&pf3516=4113&skl=10
У законопроекті пропонується посилити соціальні гарантії осіб з інвалідністю шляхом «надання права позачергового обслуговування в будь-яких касах, на підприємствах, в установах та організаціях усіх форм власності та підпорядкування, які надають будь-які послуги населенню, забезпечення позачергового пропуску осіб з інвалідністю першої групи, дітей з інвалідністю, осіб з інвалідністю, які їдуть на лікування (за наявності підтвердних документів), та осіб, які супроводжують осіб з інвалідністю або дітей з інвалідністю (не більше ніж дві особи, які супроводжують особу з інвалідністю або дитину з інвалідністю), через державний кордон України, контрольні пункти в’їзду на тимчасово окуповані території та виїзду з таких територій не частіше ніж один раз на тиждень в один бік, за відсутності у транспортних засобах, якими вони переміщуються, інших осіб» (п. 3 пояснювальної записки до проекту). Крім цього, у проекті пропонується замінити термін «громадська організація» на термін «громадське об’єднання» (зміни до законів України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», «Про державний кордон України», «Про державну прикордонну службу України», «Про прикордонний контроль»), що спрямоване на приведення відповідних положень цих законів у відповідність до Закону України «Про громадські об’єднання».
2. Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо надання пільг окремим категоріям громадян України, що звертаються за вчиненням консульських дій (№ 4539 від 24.12.2020)
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=70750
У проекті пропонується внести до законів України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» та «Про нотаріат» зміни, відповідно до яких з 01.01.2022 окремим категоріям громадян України надаються пільги з оплати консульського збору при оформленні паспорта громадянина України для виїзду за кордон та вчиненні нотаріальних дій у закордонних дипломатичних установах України.
3. Проект Закону про приєднання України до Міжамериканської конвенції стосовно зобов'язань про утримання (№ 0091 від 17.02.2021)
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=71129
У поданому проекті пропонується приєднатися до Міжамериканської конвенції стосовно зобов’язань про утримання, вчиненої 15.07.1989 в Монтевідео, Східна Республіка Уругвай. Конвенція набере чинності для України на тридцятий день після здачі Україною на зберігання її документа про приєднання, із відповідними заявами до ст. ст. 3 та 18 і застереженням до ст. 15.
03.06.2021
1. Проект Закону про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо захисту прав та інтересів дитини у разі затримання або тримання під вартою її батьків (№ 3603 від 05.06.2020)
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_2?id=&pf3516=3603&skl=10
Метою законопроекту, як зазначено в пояснювальній записці до нього, є всебічне врахування та неуклінне дотримання прав та інтересів дитини, яка знаходиться на утриманні особи, щодо якої уже застосовується запобіжний захід у вигляді тримання під вартою.
Досягнення зазначеної мети передбачається здійснити шляхом доповнення ст. 191 Кримінального процесуального кодексу України «Дії уповноважених службових осіб після затримання на підставі ухвали слідчого судді, суду про дозвіл на затримання» частиною 9 такого змісту: «Уповноважена службова особа, яка на підставі ухвали слідчого судді, суду про дозвіл на затримання, затримала особу, зобов’язана негайно повідомити про наявність на утриманні затриманої особи дитини, яка залишається без догляду, орган опіки та піклування за місцем знаходження такої дитини для вжиття необхідних заходів щодо тимчасового влаштування дитини. Про вжиті заходи уповноважена службова особа інформує затриману особу, прокурора, слідчого суддю, суд і приєднує копію листа до матеріалів кримінального провадження».
Крім того, відповідно до положень законопроекту ст. 194 КПК «Застосування запобіжного заходу» доповнюється новою частиною 9, у якій визначається, що у разі наявності в особи, відносно якої застосовано запобіжний захід тримання під вартою, дитини, яка перебуває на утриманні підозрюваного, обвинуваченого та залишається без догляду у зв’язку із застосуванням вказаного запобіжного заходу, слідчий, прокурор звертається до органу опіки та піклування за місцем знаходження такої дитини для вжиття необхідних заходів щодо тимчасового влаштування дитини. Про вжиті заходи слідчий, прокурор письмово повідомляє підозрюваного, обвинуваченого, слідчого суддю, суд і приєднує копію листа до матеріалів кримінального провадження.
Одночасно у проекті пропонується врегулювати відповідне питання і для випадків законного затримання особи без ухвали слідчого судді, суду шляхом внесення відповідних змін до ст. 213 КПК «Повідомлення інших осіб про затримання», та передбачити, що у разі наявності на утриманні затриманої особи дитини, яка залишилась без догляду, уповноважена службова особа, що здійснила затримання, зобов’язана негайно повідомити про це орган опіки та піклування за місцем знаходження такої дитини для вжиття необхідних заходів щодо тимчасового влаштування дитини. Про вжиті заходи уповноважена службова особа, що здійснила затримання, письмово повідомляє затриманого, слідчого, прокурора, слідчого суддю, суд і приєднує копію листа до матеріалів кримінального провадження (див. ч. 6 ст. 213 КПК у редакції проекту).
04.06.2021
1. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту дітей від спостерігання за полюванням (№ 3563 від 29.05.2020)
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=68976
Метою законопроекту, як це зазначено в пояснювальній записці до нього, є захист дітей від моральних страждань та узгодження окремих норм чинного законодавства, підвищення відповідальності за порушення правил полювання.
Законопроекти на комітети:
31.05.2021
1. Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям" щодо збільшення розміру допомоги (№ 4006 від 01.09.2020)
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=69774
Законопроектом передбачено: - що при визначенні розміру допомоги малозабезпеченим сім’ям враховуються фактичні прожиткові мінімуми;
- вилучається норма, що розмір державної соціальної допомоги визначається з урахуванням рівня забезпечення прожиткового мінімуму.
2. Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям" щодо визначення розміру допомоги з урахуванням фактичного прожиткового мінімуму (№ 4006-1 від 17.09.2020)
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=69981
альтернативним проектом пропонується:
- встановити, що розмір державної соціальної допомоги визначається як різниця між середнім розміром фактичного прожиткового мінімуму для сім’ї та її середньомісячним сукупним доходом;
- враховуючи те, що фактичний прожитковий мінімум це змінна величина і він визначається щомісяця, а публікується до 20 числа наступного місяця, пропонується середній розмір фактичного прожиткового мінімуму обраховувати за останні шість календарних місяців перед днем звернення за призначенням допомоги, за які Мінсоцполітики вже оприлюднено розрахунки щомісячного фактичного розміру прожиткового мінімуму на одну особу, а також окремо для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення;
- при цьому середньомісячний сукупний доход сім’ї пропонується визначати за то й же період, що і середній розмір фактичного прожиткового мінімуму;
- з метою реалізації положення про перерахунок допомоги у разі якщо фактичний прожитковий мінімум буде збільшуватися, пропонується, щоб Кабінет Міністрів затвердив порядок такого перерахунку.
3. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо надання додаткової оплачуваної відпустки чоловікам у зв’язку з народженням дитини (№ 4033 від 02.09.2020)
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_2?id=&pf3516=4033&skl=10
Законопроектом вносить зміни до чинного законодавства України, а саме передбачено право батька отримати оплачувану відпустку тривалістю десять календарних днів у зв’язку з народженням дитини.
02.06.2021
1. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення виконання Україною Конвенції про цивільно-правові аспекти міжнародного викрадення дітей (№ 1192 від 29.08.2019)
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_2?id=&pf3516=1192&skl=10
Метою проекту, як зазначено у п. 2 пояснювальної записки до нього, визначено «створення законодавчих умов для ефективного виконання Україною міжнародних зобов’язань, взятих відповідно до Гаазької конвенції». Для її досягнення пропонується внести ряд змін до Цивільного процесуального кодексу України, Сімейного кодексу України, Кримінального кодексу України, Кримінального процесуального кодексу України, Кодексу України про адміністративні правопорушення та законів України
«Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства», «Про порядок виїзду з України і в’їзду в Україну громадян України», «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», «Про виконавче провадження».
У вказаних змінах, зокрема: визначаються особливості розгляду судом справ про повернення дитини на підставі Конвенції; батькам-вихователям надається право вимагати відібрання дитини від інших осіб, які не мають на те законних повноважень; встановлюється кримінальна відповідальність одного із батьків (усиновлювачів), опікунів, піклувальників, які незаконно вивезли чи утримують за кордоном дитину, яка має постійне проживання в Україні, в порушення рішення органу опіки та піклування або суду, або прав, встановлених законодавством щодо визначення місця проживання дитини тощо.
Інформація підготовлена в рамках проекту "Впровадження Конвенції ООН про права дитини", що реалізується Жіночим консорціумом України за підтримки Save the Children International від Уряду Швеції. Save the Children та Уряд Швеції можуть не поділяти погляди висловленні у публікації.