Як культурні стереотипи виводять жінок із науки і техніки
Невелика кількість жінок у науці й техніці може пояснюватися не відсутністю у них умінь у цій області або якимись гендерними бар´єрами, а тим, що представниці прекрасної статі знаходять набагато привабливіші можливості в інших областях.
Як пише журналістка TIME Майя Шалавіц, про це свідчать результати дослідження, проведеного вченими Піттсбурзького університету. За словами дослідників, жінки демонструють більш широкий спектр інтелектуальних талантів, які відкривають перед ними набагато ширші професійні горизонти, ніж могло б здатися.
У ході багаторічного дослідження група проаналізувала дані 1500 студентів коледжів з рівнем інтелекту вище середнього. Вперше респонденти були протестовані в 1992-му, коли вони були ще старшокласниками, наступне опитування - в телефонному режимі - припало на 2007 рік, коли випробовуваним було по 33 роки.
І результати дослідження показали значні відмінності в тому, де саме досягли успіху чоловіки і жінки. Наприклад, серед тих, хто отримав найвищий бал як по вербальним, так і по математичним секціям SAT (стандартизований тест для вступників до коледжів у США), майже дві третини становили дівчата. Відповідно, хлопців виявилося лише 37%.
З іншого боку, серед тих, що показали вищий бал у математичних науках (і досить посередній по «гуманітарці»), 70% припало якраз на чоловічу половину. З вербальними навичками все було з точністю навпаки: 70% «словесних бомбардирів» (і поганих математиків) виявилися дівчатами.
З тих, хто показав кращий результат по обох напрямках, 34% вибрали кар´єру в галузі науки, технологій, інженерії та медицини. Для порівняння, майже половина «фізиків» за складом розуму вирішила будувати кар´єру там само. А з урахуванням гендерних відмінностей серед тих, хто виявився хорошим тільки в математичних дисциплінах, це означає, що в сфери науки і техніки потрапило менше здібних жінок, ніж чоловіків.
Дослідники також звернули увагу на інші фактори, які впливають на вибір професії: соціально-економічний статус батьків учасників, переваги у виборі між роботою і сім´єю, власні уявлення респондентів про їхні навички та інтереси. Проте розрив між вербальними та математичними нахилами так і залишився вирішальним чинником у виборі кар´єри.
Але що особливо заінтригувало дослідників, так це те, що хоча жінки і частіше демонстрували однаково хороші навички як у математичній, так і вербальній сфері, технічну чи наукову кар´єру вони все одно вибирають нечасто. Чи то їм відбивають охоту йти в ці сфери, чи то прекрасна стать не зацікавлена в них з інших причин...
Щоб з´ясувати це, вчені також розпитали респондентів про їхню думку стосовно своїх мовних і математичних здібностей. Результати показали, що люди схильні використовувати свої сильні сторони. І для того, хто вважає, що у нього чудово виходить працювати - і заробляти - язиком, не має жодного значення, що він може бути математичним генієм порівняно зі своїми однолітками. Він (або вона) просто вибере те, що дається простіше і приносить більше підтримки.
Можливо, саме тому в сфері науки і техніки менше жінок, незважаючи на те, що у них може бути цілком достатньо і навичок, і схильностей. І викликано це культурними стереотипами, які можуть опосередковано виводити жінок із наукової сфери. Якщо у вас достатньо знань у двох різних областях, але одна з них більше відповідає думці більшості і дає більше соціальної підтримки для розвитку даних навичок, не дивно, що саме в цьому напрямку ви і вирішите розвиватися.
І соціальний вплив тут є дійсно потужним. Дані, отримані від майже 300 тис. студентів у 40 країнах світу, показали, що в країнах, де ставлення до жінок менше відрізняється від ставлення до чоловіків, не спостерігається гендерного розриву в науці - у деяких країнах жінки відчувають себе в цій сфері навіть краще за чоловіків. У більшості рівноправних країн спроби жінок зробити кар´єру в науці і техніці даються їм простіше і дають можливість стати більш помітними у суспільстві.
У країнах, де така рівноправність недоступна, де використання слів розглядається як більш відповідне заняття для жінок, а їхня впевненість у своїх математичних навичках послідовно підривається, жінки можуть визнати «ненаукові» варіанти кар´єри більш привабливими.
«Наше дослідження свідчить, що такий вибір - це не відсутність здібностей, а, швидше, свідчення того, що у жінок з високими математичними і вербальними здібностями є можливості вибору з більш широкого спектру професій, ніж у чоловіків-однолітків», - зазначають автори дослідження.
Якщо це так, то гендерний розрив у сфері науки і техніки не говорить про менші здібності жінок. Дослідження показують, що справа не в цьому.
Джерело: Коментарі.UA 29 березня 2013
Додати коментар Коментарi (0)