Фінансова грамотність з управління громадською організацією, підготовки та здійснення проєкту

Чи мали ви коли-небудь проблеми з формуванням бюджету своєї організації? І чи цікавило вас питання, як підвищити ефективність планування дій організації на майбутнє саме в грошовому виразі? Якщо так, то цей матеріал точно для вас!
Загалом експерти виділяють три методи формування кошторису організації.
Метод 1. Визначається сума доходів, і вже за сумою доходів плануються витрати неприбуткової організації. Це коли наявне постійне джерело доходів.
Метод 2. Визначається сума фактичних витрат, які необхідно здійснити для утримання неприбуткової організації або проведення конкретного заходу, потім плануються джерела, суми і терміни надходження доходів. Такий метод застосовують за відсутності постійного джерела доходів.
Метод 3. Комбінований метод, за якого неприбуткова організація планує витрати і доходи.
Фахівці з фінансового управління та бізнес-планування виділяють такі етапи формування кошторису організації:
1. Проаналізуйте наявні програми з погляду витрат по завданнях.
2. Сформулюйте завдання на наступний рік.
3. Визначте основні статті бюджету.
4. Розраховуйте витрати по завданнях.
5. Розраховуйте дохід по джерелах і врахуйте фактор імовірності.
6. Проаналізуйте надходження коштів за результатами попереднього року.
7. Порівняйте й узгодьте очікуваний дохід, з запланованими витратами по завданнях.
8. Зверніть увагу на положення бюджету непередбачені обставини і зв’язок із завданнями організації.
9. Представте проєкт бюджету в бюджетний (фінансовий) чи виконавчий комітет керівного органу.
10. Внесіть у бюджет зміни відповідно до зауважень членів керівного органу.
11. Представте бюджет на затвердження керівного органу.
12. Ознайомте з бюджетом персонал.
Водночас фахівці радять скористатися такими порадами при підготовці річного бюджету організації:
- визначте фінансові цілі організації;
- зберіть всю необхідну фінансову інформацію;
- складіть калькуляцію витрат, згрупованих відповідно до їх виду (оплата праці, офісні витрати, прямі витрати тощо);
- розділіть усі витрати на витрати окремих проектів або заходів (для того, щоб визначити, на які проекти/заходи потрібно залучати фінансування);
- підготуйте сторінку надходжень до бюджету (потенційні джерела фінансування, а також види чи методи фінансування окремих груп чи статей витрат).
Матеріал створено на основі менторської практики «Фінансова грамотність з управління громадською організацією, підготовки та здійснення проєкту», що відбулася 20 лютого 2023 року в межах проєкту «Жіночого Консорціуму України» «Розбудова потенціалу жіночих організацій для запобігання та захисту жінок та дівчат від гендерного зумовленого насильства» за підтримки International Medical Corps та фінансування USAID. Менторка - Оксана Івасів, тренерка-консультантка, експертка з фінансового управління та бізнес-планування, експертка з організаційного розвитку ОГС, експертка з моніторингу, проведення соціологічних досліджень, місцевого розвитку громад.
Джерело: Жіночий консорціум України 23 лютого 2023