Експерт: Носіння нікабу - традиція, а не норма шаріату
Халед Омран, генсекретар Ради з фетв каїрського Університету аль-Азхар, пояснив, чому ісламське право не зобов'язує мусульманок носити одяг і головні убори, що закривають обличчя.
У Німеччині не припиняються дебати про можливу заборону жіночого мусульманського одягу, що закриває обличчя. В інтерв'ю німецькому суспільно-правовому каналу ARD генеральний секретар Ради з фетв (релігійних указам) Університету аль-Азхар в Каїрі, шейх Халед Омран пояснює, що говорить ісламське право про носіння жінками паранджі, нікабу та інших видів традиційного одягу та головних уборів. Аль-Азхар - один з найстаріших університетів у світі і основний центр традиційного сунітського освіти. Експертні висновки його Ради з фетв визнаються всіма мусульманами-сунітами.
ARD: Закріплено чи нормами шаріату, що жінки повинні носити одяг, головні убори, що закривають обличчя, - як стверджують деякі мусульманки в Німеччині?
Шейх Халед Омран: Я поважаю специфіку цієї теми стосовно Німеччини, але в своїх відповідях постараюся прояснити точку зору, якої дотримуються в цьому питанні експерти по шаріату і мусульманського права. А саме: питання одягу і зовнішнього вигляду в значній мірі носять приватний характер і тісно пов'язані з звичаями. Тобто, в даному випадку ми повинні поважати особливості кожного суспільства і його звичаї, що стосуються одягу.
Пророку Мухаммеду приписують наступну фразу: "Їж, що тобі завгодно, і носи, що тобі завгодно, але не будь при цьому марнотратним і чванливим". Що стосується питання одягу, то Коран і Сунна (мусульманське священний переказ про життя пророка Мухаммеда, що доповнює Коран, - Ред.) Містять вказівки з цього приводу - особливо, для жінок. Згідно з ними, одяг не повинен підкреслювати фігуру, бути відкритою і тісно прилягати до тіла. Це три критерії. До них додається ще й те, що одяг не повинен закривати руки і обличчя.
- Значить, ніяких предметів одягу, що закриває обличчя? Ніякої паранджі?
- Що стосується нікабу - головного убору, що повністю закриває обличчя, залишаючи лише проріз для очей, - то ні Коран, ні Сунна не наказує його носіння і не зобов'язують жінок-мусульманок надягати його. Тому наша позиція: нікаб - це традиція, яка стала свого роду нормою і відбувається з звичаїв деяких країн, але про неї нічого не говориться в основних положеннях мусульманського права!
- Чи означає це, що жінок, які носять закриває обличчя одяг або головний убір, нічого до цього не зобов'язує?
- Жінки повинні були закривати обличчя тільки в одному єдиному випадку - це стосувалося дружин пророка Мухаммеда. Але це правило не поширюється на всіх жінок-мусульманок. Це був особливий випадок, який можна застосовувати лише до дружин пророка.
- Чи можна тоді сказати, що мусульманка, яка носить нікаб, порушує норми ісламу?
- Якщо жінка виросла в суспільстві, де носіння нікабу вважається традицією, тоді у неї - з точки зору релігії - є свобода вибору: носити нікаб чи ні. Але якщо жінка вирішує носити його, то вона не повинна розглядати це як релігійний акт.
- Звідки ж тоді з'явилася думка, що закриває обличчя, відповідає нормам, які наказує іслам?
- Все, що нам вдалося з'ясувати в рамках аналізу навчань на предмет закриває обличчя одягу, - це те, що такий одяг є традицією. У питанні никаба думки вчених розходяться, якщо мова йде про безпеку і захист жінки. Деякі дослідники вважають, що нікаб надає жінці захист, а інші кажуть: "Ні, це атрибут релігійних фанатиків!" Деякі вчені навіть вважають, що нікаб - це пізніший винахід, про який немає ні слова в релігійних навчаннях, і тому ні чоловікам, ні жінкам не дозволено носити одяг, що закриває обличчя.
Все ж варто відзначити, що в деяких регіонах, наприклад, в пустелі, чоловікам і жінкам при певних обставинах дозволено носити такий одяг - зокрема, в якості захисту під час піщаної бурі. У всіх інших випадках нікаб вважається неприпустимим проявом релігійного фанатизму.
- Чи повинна бути заборонена одяг, що повністю закриває обличчя?
- Це питання кожне суспільство має вирішувати самостійно. При цьому варто дотримуватися загального принципу ісламу: запобігання зла понад отримання вигоди. Потрібно лише задатися питанням: такий одяг приносить суспільству більше поганого або більше хорошого? Є вчені, які вважають, що в деяких суспільствах носіння нікабу дає жінці відчуття захищеності. У цьому випадку моя позиція: "Добре, нехай вона його носить". Але якщо носіння нікабу завдає суспільству шкоди, якщо одяг, що приховує обличчя, служить маскуванням для терористів, тоді я однозначно виступаю за її заборону.
- У каїрському Університеті аль-Азхар викладачкам заборонили носити одяг, головні убори, що закривають обличчя.
- Така заборона став необхідним з наступних причин: коли викладач пояснює студентам навчальний матеріал, жести і міміка служать засобами комунікації. Міміка в цілому є одним з основних засобів міжособистісного спілкування - а зрозуміти міміку викладача я можу лише в тому випадку, якщо бачу його або її обличчя. Тому декан університету прийняв, на мій погляд, правильне рішення, і ми підтримуємо його.
- Чи не слід було б, в такому випадку, вашому університету більш активно займатися роз'яснювальною роботою в питанні носіння закриває обличчя одягу?
- Так, ми повинні взяти ініціативу в свої руки і пояснити людям, що нікаб - це традиція, і він не має нічого спільного з релігією. І всі ті, хто говорить, що норми шаріату наказують носіння нікабу, помиляються.
Джерело: kordon.com.ua 08 вересня 2016
Додати коментар Коментарi (0)