5 запитань про гарячу телефонну лінію психологічної підтримки для підлітків «рівний-рівному»
У межах проєкту «Синергія дитинства задля дитинства», який Жіночий консорціум України реалізує за підтримки БІСЕ, працює гаряча телефонна лінія психологічної підтримки для підлітків «рівний-рівному». На 5 важливих запитань про неї відповідає психологиня, експертка з прав дитини, кураторка дитячих проєктів ЖКУ Світлана Тарабанова.
Що це за формат «рівний-рівному»?
Формат «рівний –рівному», це коли тебе підтримують такі ж самі люди, як ти: рівні за віком, у вас схожі проблеми, але вони змогли впоратися із цим, ви належите до певної категорії. Наприклад усі знають так звані клуби людей, що мають залежності, або клуби молодих мам тощо. Ви є внутрішньо переміщеними особами і у вас є такий же спектр проблем. Або «ніхто мене так не зрозуміє, як мої однолітки». Тож у нашому випадку ми використовуємо рівність за віком та схожість життєвих проблем.
Чим відрізняється психологічна допомога підліткам від такої ж допомоги дорослим?
Наша лінія - це специфічна допомога. Рівний - рівному, це більше про підтримку однолітків однолітками. Ми в своїй роботі об`єднали 2 компоненти: рівність за віком і першу психологічну допомогу. Ми обрали молодь, яка отримує психологічну освіту, тобто, крім свого підліткового досвіду, вже знає засоби та методи професійної підтримки.
А взагалі, психологічна підтримка для підлітків від дорослої відрізняється віковими особливостями, а звідси формами та методами роботи. Підлітки – це все ще діти, проте вони дорослішають, зовні їх реально можна сплутати з дорослими.
У цей період відбуваються гормональні і фізичні зміни і це дуже впливає на емоційний стан підлітків та їхню самооцінку.
Ще тут дуже цікавим є ставлення батьків. Іноді дитина каже про те, що їй потрібна допомога чи в неї депресія (а це психічне захворювання, і цей стан потребує звернення до фахівця), а батьки не готові, через власні страхи вони можуть бездіяти, і так втрачається час, який міг бути використаний на допомогу.
Є теми, якими навіть попри довірливі стосунки з батьками, підлітки не хочуть ділитися саме з ними. І тоді в пригоді стає стороння підтримка.
Як можна оцінити ефективність допомоги у телефонній розмові?
Перше - це відповідь тих, хто звернуся: «мені полегшало», «дякую, я навіть не могла подумати, що так можна» тощо. По-друге, повторні звернення. Це теж свідчить про те, що минулого разу допомогло, вони довіряють консультанту «рівний-рівному». Якщо не кажуть самі, консультантки можуть запитувати: «як ти себе почуваєш?» і отримати відповідь про ефективність.
Хто і як модерує роботу юних психологинь на ГЛ?
По–перше, наша лінія частина роботи із підлітками, крім індивідуального консультування, ми проводимо різні групові активності, і з соціально-психологічної підтримки, де основними ведучими чи тренерами є психологи/соціальні педагоги з багатим досвідом. І як у будь-якого проекту є свій координатор, в цьому разі це я. Моя спеціалізація - робота з підлітками та молоддю. Я у цьому напрямку працюю вже понад 20 років. По-друге, як будь –які професіонали, наші консультантки користуються послугами супервізорів (спеціалістів, які допомагають розібрати складні випадки, а також труднощі, що виникають в роботі), та самі отримують психотерапевтичну підтримку, що також важливо в роботі психологів. Це дозволяє їм зняти емоційне навантаження консультацій або власних упереджень чи проблем. А ще, якщо консультантки бачать, що треба більш глибинне втручання, вони перенаправлять юних клієнтів до інших спеціалістів.
Які психологічні проблеми у підлітків зараз бувають найчастіше і чи змінилися вони з початку повномасштабного вторгнення?
Підлітковий вік – це вік коливань, перепадів настрою, небажання щось робити або навпаки, надмірної активності. Від «сама ввічливість» до «іди на х..чувак».
На початку війни до і без того масштабної кількості хвилювань додалися тривоги та страхи через війну. Страх загинути чи втратити когось із близьких. Ще звертаються з приводу втрати друзів через загибель чи через переїзд на нове місце. Для підлітків дуже важливі контакти з однолітками, при цьому одночасно вони дуже важко заводять нові знайомства, тому втрата друзів чи відстань – це для них болісна тема.
Також до нас звертаються підлітки та молодь з приводу освітніх хвилювань: шалене навантаження в навчанні, небажання навчатися чи щось робити, з приводу оцінок і завищених вимог батьків чи вчителів тощо.
Ще одна з тем – це романтичні чи сексуальні стосунки. Дорослі дуже знецінюють це питання. Вони кажуть, що попереду ще багато стосунків, багато хлопців чи дівчат. Але для підлітка чи молодої людини, коли відбувається розрив стосунків – це справжня трагедія, яка, до речі, може стати найбільшою у житті. Або якісь переживання через непорозуміння з коханим/коханою, бо в такому віці все гіпертрофоване. І тоді про кохання, якісь його особливості чи розрив стосунків, або навіть про секс з однолітками легше поговорити з психологинями лінії, ніж із батьками.
Ще однією з тем для хвилювання є невпевненість у майбутньому: від «ким я хочу стати», «чи правильно я оберу професію», «куди вступати» до «я хочу повернутися, а батьки не хочуть», і «я не знаю, що буде далі».
P.S.
Для батьків: робота лінії для підлітків та молоді «рівний-рівному» - це суттєва підтримка, бо важко щоразу витягувати з вашого підлітка: що і як? Лінія допоможе юнаку чи юнці розібратися в собі, тож порадьте скористатися нею. Але не наполягайте! А от якщо є суїцидальні чи самоушкоджувальні прояви, то тут потрібне професійне втручання.
Для фахівців, що працюють із підлітками: якщо ви бачите певні проблеми, а ваші вихованці не хочуть звертатися до дорослого психолога, то лінія підтримки «рівний-рівному» або допоможе, або швидше за вас переконає звернутися до психолога, чи навіть психіатра.
Якщо ти підліток чи молода людина, то наша ГЛ - це можливість спілкуватися з тими, кого ще кілька років тому теж бісили батьки, вони ридали над розбитим коханням, і їм не допомагала валеріана перед іспитами. Проте вони вже знають, як професійно і дієво вас підтримати.
Усі консультації – безоплатні. Лінія працює за підтримки донора БІСЕ (Франція).
Життя – не біль! Безвихідних ситуацій не буває!
Пиши нам і ми доведемо тобі це:
@varvaramelanholiia +38 099 627 62 88
@iimghaz +380 66 095 66 29
Джерело: Жіночий консорціум України 12 травня 2023