Жіночий консорціум України - це об’єднання, засноване жіночими громадськими організаціями, для забезпечення рівних прав і можливостей жінок і чоловіків та благополуччя дітей в Україні.

БІЛЬШЕ

Ранній розвиток дитини: що варто знати батькам?

У сучасному суспільстві батьки все більше уваги приділяють розвитку своїх дітей із самого раннього віку. Реклама різних методик та курсів з раннього розвитку заполонила інтернет-простір, пропонуючи численні рішення для того, щоб зробити дитину розумнішою, успішнішою і щасливішою. Але чи справді ранній розвиток є таким необхідним і чи приносить він реальну користь дитині?


 

Психологиня Жіночого консорціуму України Людмила Бурцева підготувала основні моменти, на які варто звернути увагу батькам.

 

Міфи про ранній розвиток


Одним із головних міфів, що поширюється в суспільстві, є переконання, що чим раніше почати навчання, тим більш розвиненою буде дитина. Дитину намагаються навчити читати, писати, рахувати з самого раннього віку, сподіваючись, що це забезпечить їй успішне майбутнє. Насправді, такий підхід більше нагадує бізнес-концепцію, створену для того, щоб заробляти на страхах та амбіціях батьків, ніж науково обґрунтовану методику.


Розвиток дитини відбувається поступово, і він значною мірою залежить від її віку та індивідуальних особливостей. Неможливо прискорити розвиток певних навичок чи здібностей, якщо дитина до цього ще не готова. Наприклад, когнітивна система дитини формується поступово, і лише з певного віку вона здатна освоювати більш складні завдання. Це стосується і розвитку мовлення, і здатності до навчання.


Що таке сензитивний період?

У психології існує поняття сензитивного періоду – це певний період у житті дитини, коли вона найбільш чутлива до освоєння тих чи інших навичок. Цей період можна порівняти з «вікном можливостей», коли дитина готова і здатна навчитися чомусь новому з найбільшою ефективністю.

Наприклад, якщо дитина проявляє інтерес до книжок і здатна утримувати увагу протягом певного часу, це може свідчити про настання сензитивного періоду для навчання читання. У цей момент батьки можуть пропонувати дитині літери, разом читати прості книжки, проводити заняття в ігровій формі. Важливо пам’ятати, що це все має відбуватися поступово і природно, без примусу з боку дорослих.

Якщо ж батьки пропустять цей період або, навпаки, намагатимуться змусити дитину займатися, коли вона ще не готова, це може призвести до негативних наслідків. Дитина може відчувати стрес, протестувати проти навчання, а в гіршому випадку – втратити інтерес до процесу пізнання.


Ігрова діяльність як основа розвитку

У ранньому віці ключовим елементом розвитку є ігрова діяльність. Через гру дитина пізнає світ, вчиться взаємодіяти з навколишнім середовищем, розвиває свої здібності та навички. Гра – це природний спосіб навчання, який не потребує примусу або штучного стимулювання.

Проте сучасні методики раннього розвитку часто намагаються замінити гру на навчання, що не завжди є доцільним. Дитина, яка ще не готова до навчальної діяльності, може сприймати такі заняття як насильство, що призводить до негативного ставлення до навчання в майбутньому. Важливо, щоб навчання в ранньому віці відбувалося в ігровій формі, відповідно до інтересів і бажань дитини.


Роль батьків у ранньому розвитку

Батьки відіграють ключову роль у розвитку своєї дитини. Вони є першими вчителями та провідниками у світ соціальних взаємодій. Найкращий розвиток відбувається у природних ситуаціях, коли дитина вчиться через спостереження та участь у повсякденних справах. Наприклад, допомога на кухні, розповіді про природу під час прогулянки, обговорення різних ситуацій – усе це сприяє гармонійному розвитку дитини.

Дуже важливо підтримувати інтерес дитини до світу навколо неї, стимулювати її до пізнання нових речей, але при цьому не нав’язувати їй жодних формальних занять. Будь-яка навчальна діяльність у ранньому віці має відбуватися виключно на добровільній основі, у формі гри та з урахуванням інтересів дитини.


Важливість індивідуального підходу

Кожна дитина розвивається у своєму темпі, і порівнювати її з іншими дітьми або з загальноприйнятими нормами розвитку не завжди правильно. Важливо звертати увагу не стільки на відповідність віковим стандартам, скільки на прогрес дитини в порівнянні з її попередніми досягненнями. Якщо дитина раніше не цікавилася книжками, а тепер із задоволенням переглядає картинки і намагається щось розповісти, це вже великий крок уперед.


Якщо у батьків виникають сумніви щодо розвитку їхньої дитини, варто звернутися до спеціалістів – дитячих психологів або педагогів, які зможуть провести діагностику і дати рекомендації щодо подальших дій. Важливо розуміти, що розвиток – це процес, який не можна форсувати, і він має відбуватися природно, з урахуванням потреб і можливостей дитини.

Ранній розвиток дитини – це комплексний процес, який має базуватися на природних інтересах і потребах дитини, а не на амбіціях батьків або модних тенденціях. Ігрова діяльність, підтримка батьків та індивідуальний підхід є ключовими елементами успішного розвитку. Прислухайтеся до своєї дитини, спостерігайте за її інтересами і намагайтеся підтримувати її у процесі пізнання світу, не нав’язуючи їй те, до чого вона ще не готова.

 

Лінія для підтримки дорослих:

+38 (067) 400 22 77

Або заповнюйте форму, та обирайте зручний для вас час консультації.

https://forms.gle/CeefCH831zQePjg98

Лінія для підтримки підлітків та молоді "рівний-рівному":

+38 (066) 095 66 29

+38 (099) 627 62 88


Проєкт реалізується в партнерстві з ГО "Жіночий Консорціум України" за підтримки ERIKS Development Partner.


 


Джерело: Жіночий консорціум України 30 серпня 2024


Тегибатьки,   психологія,   ранній розвиток

НАШІ ПРОЕКТИ

Голоси дітей – проти насильства щодо дитини

Слова дітей з усього світу про попередження насильства щодо дитини відобразились на сторінках книги " Голоси дітей - проти насильства щодо дитини".
 

Альтернативний звіт про дотримання Україною положень Конвенції ООН про права дитини за період з 2011 по 2018 роки (від коаліції неурядових організацій)

Альтернативний звіт про реалізацію Україною положень Конвенції ООН про права дитини є результатом спільної роботи експертів громадського сектору в сфері захисту прав дитини. Документ містить актуальну інформацію про виконання Україною положень Конвенції ООН про права дитини за період, що пройшов з моменту отримання Україною рекомендацій Комітету ООН з прав дитини стосовно розгляду останнім зведеної третьої та четвертої державної доповіді (2011 рік) по 2018 рік включно.
 

Гуманітарна допомога в Сумській області родинам внутрішньо переміщених осіб

Сумщина – один із тих українських регіонів, що дуже потерпає від агресії РФ, чия армія обстрілює прикордоння регіону практично щодня. Як наслідок обстрілів – відсутність електрики, тобто світла і тепла, що особливо взимку є неабиякою проблемою, особливо для родин із дітьми. Саме тому Сумщина під пильною увагою нашої команди, бо попри все регіон ще й приймає внутрішніх переселенців.
 

Альтернативна доповідь про впровадження Конвенції ООН про права дитини, підготовлена дітьми